6 februari: Lezing Anne Provoost Kinderen van de IJzer

Oorlogsleed, vluchtelingencrisis, gesloten grenzen, wat doen Frankrijk en de Verenigde Staten als de grootmoeder van Anne Provoost als meisje van negen jaar in 1915 met haar busseltje ondergoed in Parijs aankomt. Aan de hand van meer dan 400 afbeeldingen uit familie- en andere archieven reconstrueert Anne Provoost het verhaal van de IJzerkinderen die naar Frankrijk werden geëvacueerd om te ontsnappen aan de bombardementen op de Westhoek. Een donkere periode in de herinnering van haar grootmoeder, maar na reconstructie vooral een verhaal van hulpacties, internationale steun, idealisme, solidariteit, niet-aflatende inzet van donateurs, vrijwilligers en weldoeners die navolging gaven aan het oude gezegde 'Noblesse oblige’. Een lezing over hoe kinderen reageren, wat wat ze meedragen in hun volwassenheid.

De lezing gaat door op dinsdag 6 februari 2024 om 20u in het auditorium.
    I.s.m. Davidsfonds Diksmuide.

Kostprijs €9,- per persoon